Alaska/Canada augustus 2014

Dagboek 8 en 9 augustus van Whitehorse naar Tok (AK ) 620 km

Het is natuurlijk een lange reis en met nog 3 uur wachten in Vancouver en dan nog 2,5 uur naar Whitehorse zijn we wel heel blij als we om half 12 bij Caribou aankomen en onze MAN daar zien staan. We zijn dan 24 uur onderweg geweest. De MAN staat er prima bij. Er is alleen wel even grote paniek als met het aanzetten van de stroom er ergens sluiting zit en alles weer uitgaat. Eerst lijkt het er op dat de lader niet goed heeft gewerkt want het zegt ‘batterij laag ‘, maar later blijkt dit toch l Lees meer...

Dagboek 10 en 11 augustus van Tok naar Prudhoe Bay 1050 km

We zijn om 4 uur klaarwakker dus dan maar aan de koffie en broodjes. Om 6 uur rijden we de camping af en vervolgen de weg naar Fairbanks. Nog 330 te gaan. Nu is er natuurlijk helemaal niemand op de weg. Aan Amerikaanse kant is de weg wel in perfecte staat en ook nog eens kaarsrecht dus dat schiet lekker op. We zien regelmatig een eland maar ze zijn jammer genoeg ook weer snel weg dus helaas geen foto. Wel gisteravond nog een kleine zwarte beer gezien. Zo schattig. Vlak voor Fairbanks is een hele Lees meer...

Dagboek 12 en 13 augustus van Prudhoe Bay naar Fairbanks 820 km

Het is wel heel apart om hier de nacht aan de ‘arctic ocean’ te staan. Er is hier op dit gravel pad verder niemand. Om 8 uur vertrekken we met de geboekte tour naar de olievelden. Alles ziet er hier ook heel hummelig uit net zoals in de rest van dit dorp. Nou ja, dat is het niet eens. Er wonen officieel hier geen mensen. Wel zijn er zomer en winter altijd zo rond de 5000 mensen hier aanwezig om te werken en die verblijven allemaal in die barakken. Meestal zijn ze hier tussen de 2 en 4 weken Lees meer...

Dagboek 14 en 15 augustus van Fairbanks naar Denali 150 km

We hebben super leuk en lekker gegeten bij een restaurantje vlak bij de camping. Het is nog prachtig weer en we kunnen nog buiten op het dek zitten met zicht op de rivier. Eigenlijk het eerste fatsoenlijke restaurant in Alaska. We zijn net op tijd terug bij de MAN want het begint flink te regenen. Gelukkig is het de volgende ochtend weer droog en we doen een nieuwe poging voor een vluchtje naar Mount McKinley. Dat lukt, om 5 uur. Komt goed uit, Patrick gaat boodschappen doen op de motor en ik ka Lees meer...

Alaska

Dagboek 16 en 17 augustus van Denali via Anchorage naar Destruction Bay (CA) 1200 km

Vandaag naar Anchorage, zo’n 350 km. Het is koud en miezerig en met dat weer vallen een aantal plannen in het water. Vliegen wordt weer niks en ook een tripje naar Kodiak zit er niet in. De dag vluchtjes worden nu niet gedaan en de lijndiensten gaan wel maar dan moet je minimaal 2 dagen blijven en alle accommodatie is vol. We horen van iemand dat het zelfs niet gegarandeerd is dat je de beren ziet dit jaar. Er is zo bizar veel zalm dit jaar dat de beren zich al vroeg dit jaar tegoed hebben ge Lees meer...

Dagboek 18 en 19 augustus van Destruction Bay naar Peace River ongeveer 2000 km

Wekker op half 7, thermoskan flink afvullen en kilometers maken vandaag. We stoppen wel even in Whitehorse om bij Martin op de camping lekker te lunchen. Er wordt overal veel aan de weg gewerkt en i.p.v. met stoplichten werken ze hier met mensen die de hele dag met een bordje ‘stop’ en ‘slow’ staan en met zogenaamde pilotcars die dan vooruit rijden. Je staat soms wel 20 minuten te wachten tot je dan eindelijk met 15 km per uur achter zo’n auto met zwaailicht aan mag rijden. Erg overdre Lees meer...

Dagboek 20-22 augustus van peace river near Bamfield 1250 km

Nog 1000 km naar Vancouver. Het is 6 graden als we wakker worden en er hangt een prachtige mist over het meer. Om half 8 zitten we weer achter het stuur en nu gaat het op moed. Na een paar uur rijden komt de zon tevoorschijn en is het zowaar 20 graden, heerlijk! Het laatste stuk komen we door Fraser Valley en het is echt prachtig hier. Zou ook de alpen kunnen zijn trouwens. We zijn om half 9 bij Capilano RV Park en we zijn echt blij dat we er zijn. Snel in een taxi naar een heel trendy sushirest Lees meer...

Dagboek 22-24 augustus van Vancouver via Bamfield terug naar Vancouver 400 km

De laatste 80 km naar Bamfield zijn dan ook nog onverwacht over een gravel weg met flink wat wasbord. Niet veel verkeer meer hier en het voelt alsof je weer naar het einde van de wereld rijdt. Nu kun je ook weinig meer naar het westen dan dit plaatsje. Hierna is het heel lang oceaan. De weg is heel leuk om te rijden om soms het prachtig zicht op een meertje. Je steekt hier eigenlijk vanaf Port Alberni het eiland middendoor. Verder zijn er hier nergens wegen. Seabeamlodge ligt helemaal achter op Lees meer...

Dagboek 25 en 26 augustus Vancouver

We gaan vandaag natuurlijk nog wel de stad in en volgens traditie in de hop on hop of bus. Maar eerst al wat voorbereiden voor de stalling van de auto. Het is nog prachtig weer hier, zo’n 25 graden en we kunnen best lopen naar de eerst volgende opstapplaats volgens de jongen van de camping. Ja, alles kan, maar het is een roteind en voordat we in de bus zitten hebben we allebei al blaren op onze voeten. De stad is van een afstand heel mooi maar eenmaal in de stad heeft het niet echt iets bijzonders. Althans, dat vinden wij. We gaan er wel even uit in Chinatown maar ook dat valt een beetje tegen. Maar goed, toch leuk om even te zien en na een lekker drankje aan het Waterfront gaan we op aanraden van de serveerster naar een Indiaas restaurantje, Salam Bombay, echt super lekker. Er wonen ontzettend veel Aziaten hier en vooral Chinezen. De wekker gaat dan op vroeg want morgen is er nog veel te doen om de MAN klaar te maken voor de ‘winter’ hier in Vancouver. Iedereen overtuigt ons dat het hier nooit kouder wordt dan -3 of zo dus dat scheelt al veel. Motor nog eens afspuiten en er weer op, alle tanks goed leeg laten lopen en schoonmaken natuurlijk. Om 11 uur rijden we de camping af naar Richmond en doen we de laatste dingen hier ter plaatse. Net zoals tijdens onze Afrikareis voelt het altijd heel vervelend om je auto ergens achter te laten. Tot 3 keer toe controleren of alles toch wel echt dicht, op slot, stroom er af is enz. enz. Dit is wel een officieel opslagbedrijf waar meerdere boten en campers staan maar waar ook constant mensen op en af rijden om dingen in en uit hun container te halen. Nou ja, we hebben er alles aan gedaan, dus hopen maar dat alles goed gaat. Dan nog naar Richmond voor een heerlijke dimsum maaltijd. Je waant je hier meteen in Hongkong. Ze konden beter Richmond Chinatown noemen! We zijn echt de enige blanken hier. Wel weer eens heel leuk om te zien en vooral erg lekker om weer eens goed Chinees te eten. Nu op de luchthaven voor de lange Lees meer...