Scandinavië en Baltische staten

Dagboek 20 juli van Brasschaat naar Hamburg 550 km

Met een vertraging van 11 maanden beginnen we dan vandaag toch eindelijk aan onze testrit naar Scandinavie en de Baltische staten. Met de nodige stress of alles wel in orde is vertrekken we rond half 11. Het is wel druk op de weg met veel vakantieverkeer maar gelukkig geen file. De camping die we uitgekozen hebben blijkt 300 meter voor dat we er zijn toch niet toegankelijk te zijn voor ons. Te smal en maar tot 10 ton. Dan vindt Rudi een plaatsje in een rustige straat waar wel vaker vrachtwagens Lees meer...

Dagboek 21 Juli van Hamburg naar Hirtshals 500 km

We slapen dus gewoon in een straat in Hamburg. Niks mis mee hoor, met de luikjes dicht heb je toch geen idee waar je bent en het is eigenlijk heel rustig hier. Om 8 uur staan we op, lekker ontbijtje en om 9 uur weer on track. Vandaag 510 km te gaan naar Hirsthals. Voor mij is Denemarken een nieuw land, Patrick is hier eerder geweest. Vrij druk op de weg met vakantieverkeer maar natuurlijk geen vrachtwagens. Wij mogen wel rijden omdat we geen goederen vervoeren. Ook vandaag rij ik weer 200 km. Ik Lees meer...

Dagboek 22 Juli

Na een leuk etentje in de haven gaan we al vroeg de mand in. Broodjes besteld voor de volgende dag en slapen als baby's. We vertrekken om 10 uur want we willen zeker op tijd zijn voor de boot. Dat gaat allemaal soepel hier. Het is wel een beetje genant hoeveel mensen komen kijken en foto's maken van de truck. Mensen allemaal heel vriendelijk en vragen natuurlijk wat we gaan doen. We krijgen van een Noor een route op die we moeten gaan rijden. Volgens hem veel beter dan de aangegeven weg naar Sta Lees meer...

Dagboek 23 Juli

We drinken gisteravond nog iets met onze MAN buren. Deze mensen hebben na een paar slechte ervaringen met bouwers in Europa besloten om de wagen zelf op te bouwen. Het ziet er dan ook echt heel mooi uit, maar weer heel anders ingedeeld als bij ons. Ook zij houden een website bij van hun reizen <a href="http://www.wordtraveller.at">www.wordtraveller.at</a>  We vertrekken pas om half 11 van camping Reiarsfossen, een aanrader. Lekker ruim hier en super stil. We vervolgen de binnendoor Lees meer...

Dagboek 24 Juli

Wat een rust hier. Heerlijk zo alleen kamperen. We zijn al wel vroeg wakker en zijn om half 9 al onderweg. Het is nu nog 55 km naar Bergen. We vinden weer een camping die toegankelijk zou moeten zijn voor ons en daar willen we heen. En dan een dagje Bergen bekijken. We krijgen weer nog een pont van een half uur ( 80 euro ) en het is al heerlijk op het water. We komen dan op de A39 waar we van dachten dat dat de snelweg was die van Kristiansand via Stavanger komt. Nou dit is die weg maar niet sne Lees meer...

Dagboek 25 juli van Bergen naar VangiValdres 300 km

We doen het op het gemakje vanochtend. Eerst willen we nog een dag blijven om te gaan vissen maar we besluiten toch maar weer door te gaan. Richting Oslo vandaag maar zeker niet dezelfde weg als hier naar toe. Dan moeten we een weg noordelijker nemen via Voss. Vanaf Voss gaat het over de E61. Weer zo mooi hier overal maar later op de dag verandert het landschap wel wat. Je komt hier meer in gebied waar ’s winters geskied wordt en je bent hier ook niet zo gek ver van Lillehammer en Hamar vandaa Lees meer...

Dagboek 26 juli naar Oslo 250 km

Alweer zo'n mooie dag vandaag, 25 graden, zonnetje, heerlijk. We vervolgen onze weg naar Oslo en we stoppen regelmatig om foto's te maken. Het is hier zo mooi. Vlak voor Oslo wordt het dan wel wat drukker op de weg en hebben we zelfs het eerste stukje 4 baans weg. We gaan naar Bogstad camping. Een andere die ons rustiger leek was al vol. Grote camping dit maar voldoende plaats voor ons. Rond  4 uur gaan we met de bus die stopt voor de camping naar de stad. Er is daar een heerlijk sfeertje. Vrij Lees meer...

Dagboek 27 juli naar Stockholm

Op deze grote drukke camping hebben ze wel van alles. Ook wasmachines en drogers dus dat moet eerst gebeuren. Ondertussen ruimt Patrick de boel op. Met verse broodjes en schone was ben ik rond half 12 terug en we gaan dan op pad richting Stockholm. Het is bewolkt vandaag en net buiten Oslo gaat het ook behoorlijk plenzen. De weg is hier weer veel breder, meestal wel 2 baans maar prima. Vandaag moet ik ook weer eens achter het stuur. Even wennen weer maar gaat weer goed. Het landschap verandert h Lees meer...

Dagboek 28 Juli Stockholm

Vandaag willen we de stad in. Maar eerst kijken wanneer we een boot kunnen boeken naar Finland. Na veel aandringen mag ik even kijken op de computer van de camping. Wifi hebben ze hier niet en op de Iphone een boot boeken is ook niet echt handig. In tegenstelling tot Denemarken en Noorwegen zijn de mensen hier niet zo vriendelijk, althans niet op deze camping. We kunnen vanavond al mee en dat vinden wij prima. Hebben we vandaag overdag nog voor de stad. Er komt een journalist naar ons toe van ee Lees meer...

Dagboek 29 juli

We gaan pas om 3 uur met de metro naar Helsinki. In 20 minuten staan we daar en het is een leuk centrum. We zijn om 5 over 4 bij de hop on bus maar dan blijkt dat de laatste voor vandaag om 4 uur is vertrokken. Beetje vroeg voor de zomer lijkt me, maar goed. Dan maar een rondvaart. Zeker zo leuk. Er liggen een aantal eilanden hier voor de kust die allemaal volgebouwd zijn met huizen. Met natuurlijk allemaal aanlegsteigers voor de deur met bootjes. Erg mooi. Met een brug is er een verbinding met Lees meer...

Dagboek 30 juli van Helsinki naar Tallin

Leuke avond gehad gisteren in Helsinki! Wat ons opvalt is dat de meeste mensen hier nou niet bepaald een schoonheidswedstrijd winnen. Blijkbaar vinden ze dat zelf ook en takelen ze zich nog wat verder toe. Ik heb hier al zulke bizarre haarkleuren gezien en nog nooit zoveel piercing en tatoeages. Maar dan ook echt helemaal vol geplakt. Apart volkje en ook niet echt vriendelijk, een uitzondering daar natuurlijk. We doen eerst wat inkopen vanochtend. Er zit een supermarkt vlak bij de camping. In de Lees meer...

Dagboek 31 juli

Het lijkt wel weer aapjes kijken op deze camping. Als wij weg gaan staat werkelijk iedereen foto’s te maken van de truck. We gaan richting Letland vandaag. Estland is leuk om een keer gezien te hebben maar verder niks. Typisch Oost Europees land. De weg is tot de grens prima ( betaald door de Europese Unie ! ) en het landschap groen. Veel graan en nog opvallend veel wilde bloemen in de berm. Bij de grens wordt opeens de weg slechter. Veel sporen en gaten in de weg. Het lijkt wel of Letland wel Lees meer...

Dagboek 1 augustus van Riga naar Vilnius 300 km

Dit was toch wel de netste camping tot nu toe. Toen we terug kwamen uit Riga was zelfs de was in de droger gedaan. Lekker rustig hier, we zijn pas om half 9 wakker. Dat gebeurt niet vaak. We vervolgen onze weg naar Litouwen. Prima weg, af en toe wel van die sporen, net als ik achter het stuur zit natuurlijk. We zijn om 3 uur op de uitgekozen camping, vlak bij het centrum. Ziet er goed uit. De laatste tourbus gaat om 4 uur dus we stappen gelijk in de taxi naar het centrum. Wat een aangename verra Lees meer...

Dagboek 2 augustus van Vilnius naar Warschau

We staan al heel vroeg op want we denken dat we vandaag 770 km moeten rijden. We willen naar Warschau vandaag. We zitten dus al om half 8 achter het stuur ( Vilnius tijd, bij ons half 7 ) Na een uur zien we borden dat het ‘maar’560 km vandaag is. Dat valt lekker mee. Nou, de weg daarentegen niet. Tot nu grens gaat het nog prima maar vanaf Polen is de weg veel slechter. Bijna alles 2 baans en heel veel sporen. En niks geen vluchtstrook er naast. Wij hebben daar met onze auto extra veel last v Lees meer...

Dagboek 3 augustus van Warschau naar Poznan

We hebben nog een hele leuke avond in Warschau. Niet zo’n mooie stad als de laatste 3 maar toch wel leuk om even te zien. We gaan met de tram deze keer en lopen een behoorlijk stuk om ons gekozen Italiaantje te vinden. Lekker even bewegen na al dat stil zitten in de auto. En dan als beloning van dat heerlijke eten krijgen! Vandaag gaan we naar Poznan. Voor de hand liggend natuurlijk, we gaan Jim en Eri opzoeken. De weg is vandaag echt geweldig, dus ik rij ook m’n afstand weer. Niet normaal z Lees meer...

Dagboek 5 augustus van Poznan naar Brasschaat 900 km

Hele gezellig avond gehad en na nog een lekker ontbijtje wordt het tijd om afscheid te nemen van Jim en Eri. Het is dan inmiddels al 12 uur en het miezert een beetje. Lekker weer om te rijden. Het is vanwege terugkerend vakantieverkeer best druk op de weg maar we gaan toch vlot. We rijden weer allebei vandaag dus dan is de verleiding ( zeker voor Patrick ) groot om in 1 keer door te rijden naar huis. Ook weer veel zin in! We zijn om half 1 ‘s nachts thuis. We hebben een super leuke reis gehad, veel geleerd over de auto en het rijden. In totaal toch ruim 6000 km gereden.Jammer genoeg zijn de verhalen nu nog niet zo spannend als van onze Afrika reis maar waarschijnlijk komt dat wel op onze reis naar Singapore met de Toyota die we in november gaan doen. We gaan nu wat kleine aanpassingen doen aan de MAN en dan hopelijk in september nog een rondje Balkan. Heel leuk dat zoveel mensen onze nieuwe site ook al weer volgen. Nog wat laatste kleine aanpassingen aan de foto slider en dan is ook de site klaar voor de grotere reizen. Bedankt allemaal weer voor jullie leuke reacties! Lees meer...