september

Dagboek 28 en 29 september van Brasschaat via Fulda naar Praag 950 km

Met een stukje gezonde spanning vertrekken we om 11 uur thuis, uitgezwaaid door Marcel, Monique en Nikki. Voor de reis naar Singapore vorig jaar waren we echt heel nerveus maar dat was natuurlijk ook omdat we niet wisten hoe extreem de omstandigheden zouden zijn in Siberië en Mongolië wat betreft het weer. En het was de eerste keer in de groep. Nu weten we wat ons te wachten staat en hebben we vooral heel veel zin in deze reis. De auto lijkt binnenin wel op een cockpit van een vliegtuig met al Lees meer...

Dagboek 30 september en 1 oktober van Praag via Ostravice naar Budapest 850 km

We zijn ’s avonds niet meer Praag in gegaan. We zaten veel te gezellig in de mooie bar van dit hotel en wederom heel goed gegeten. Aangezien het vandaag maar 400 km is naar Ostravice en Jan Willem waarschuwt dat daar weinig te beleven is, besluiten we vandaag maar eerst de stad in te gaan. Vlakbij ons hotel stopt de hop on bus en zoals gewoonlijk gaan we daar mee op pad. Wat een prachtige stad is dit. Moeilijk kiezen welke meer indruk maakt, Budapest of Praag. In ieder geval heeft Praag ontelb Lees meer...

Dagboek 2 en 3 oktober van Budapest via Sibiu naar Shumen 1120 km

Vlak voor Budapest krijgen we nog een flinke steen op de voorruit. Hier moet zo snel mogelijk iets aan gedaan worden. Een hele vriendelijke man bij de receptie blijft net zo lang bellen totdat hij iemand heeft gevonden die de volgende morgen om 8 uur naar het hotel kan komen om te repareren. Super service hier. We hebben een heerlijk avond bij Nobu samen en de volgende morgen zijn we dus al vroeg uit de veren. Klokslag 8 uur carglass voor de deur en half negen rijden we Budapest uit. Wat is het Lees meer...

Dagboek 4 en 5 oktober van Shumen naar Istanbul en rustdag Istanbul 525 km

De avond in Shumen is nog best leuk. Het restaurant is, net zoals een paar andere ruimtes, kortgeleden gerenoveerd en ziet er best goed uit. Ook het eten is helemaal niet verkeerd en ze doen echt hun best om het ons naar de zin te maken. ’s Morgens gaan we nog naar een ‘kunstwerk’ wat net boven Shumen staat. Dit is dan ook het enige wat deze stad te bieden heeft. Het is vooral veel beton om het kort te houden 😉 . We gaan dan op pad richting Turkse grens. Het eerste stuk is prima asfalt, d Lees meer...

Dagboek 6 en 7 oktober van Istanbul via Afyon naar Konya 785 km

We vertrekken pas om 10 uur uit Istanbul. Vandaag maar weinig kilometers dus we hoeven niet te haasten. We zitten vrij snel op de Bosporus brug die ons naar het Aziatische deel van de stad brengt. Gigantisch, wat is dit groot. Er komt geen eind aan de bebouwing en vooral aan deze kant is er veel nieuwbouw. Dit eerste stuk is de weg naar Ankara en het is behoorlijk druk. Dan gaan we volgens het roadbook een stuk binnendoor. Het gaat hier flink de bergen in en we klimmen steil naar zo’n 1500 met Lees meer...

Dagboek 8 oktober van Konya naar Avanos 380 km

We vertrekken vandaag al om kwart over 8 want de opgraving van Catalhöyük staan op het programma. Dit is op een uurtje rijden van ons hotel. Afgelopen zomer waren hier volop archeologen aan het werk maar nu is er niemand. Maar we kunnen er wel naar toe en het is de moeite waard om even te stoppen. Na een uurtje daar rond te hebben gekeken gaan we weer op pad. Vandaag ook weer alles binnendoor. De weg volgens het roadbook staat zelfs niet op de app dus het is echt navigeren. Zeker omdat we off Lees meer...

Dagboek 9 oktober van Avanos naar Malatya 465 km

16 man netjes om 5.15 uur in het busje. Het is een kwartiertje rijden naar de plaats waar de ballonnen opstijgen en daar krijgen we eerst een ontbijtje. We zien al snel dat we bepaald niet de enigen zijn vandaag. Het busje brengt ons naar de ballon en eerst denken we; wat een massa toerisme hier. Maar als we eenmaal allemaal in de ballon zitten en je ziet 170 ballonnen om je heen is het toch wel geweldig om te zien. Wat een business hier, 300 dagen per jaar varen ze. Het begint met een prachtige Lees meer...

Dagboek 10 oktober van Malatya naar Van 640 km

Het roadbook zegt half 8 vertrekken maar dat doen we niet. Wij zetten de wekker op half acht en slaan eventueel een stukje ‘Unesco’ over. Bij het ontbijt blijken er meer dit zelfde idee te hebben. In de ontbijtzaal zit het vol met mannetjes met oortjes in en we zien zelfs pistolen uit hun broekzak steken. Er slaapt blijkbaar een hoog persoon hier vannacht. Allemaal zwarte busjes voor de deur en veel gewichtige gezichten. Dan komt er een sms van JW. Vorige nacht waren er opstanden in een stad Lees meer...

Dagboek 11 oktober van Van naar Urmia

We vertrekken gezamenlijk richting grens. Nog 235 km prachtige weg door Turkije. Jammer dat Turkije al voorbij is, hier komen we zeker nog eens terug. In het hotel zijn denk ik 200 politiemensen aanwezig,uitgerust als soort ME. Er is de laatste dagen toch hier in de grensstreek wel wat onrust en ook onderweg heel veel tanks en ander legermateriaal. Als dan eenmaal de splitsing komt richting Iran of Irak wordt het minder. Het gaat hier weer flink omhoog naar 2600 meter en opeens gaat de toy in no Lees meer...

Dagboek 12 oktober van Urmia naar Samandaj 550 km

We gaan eten in een restaurantje vlakbij het hotel gisteravond. Wel leuk om hier even over straat te lopen en mensen zijn erg vriendelijk. Het eten smaakt ook verrassend goed! Vanochtend vertrekken we gezamenlijk om half 8 uit het hotel. Er staat een dag van 10 uur rijden op het programma en omdat de gids dit gedeelte van Iran toch nog niet veilig genoeg vindt gaan we in optocht. Nou dat gaat na 10 minuten al mis natuurlijk. Ondanks dat we dankzij Martin nu allemaal radiocontact hebben met elkaa Lees meer...

Dagboek 13 oktober van Samandaj naar Hamadan 260 km

Vandaag een korte dag naar Hamadan, maar 260 km. Het kan nog korter maar wij gaan natuurlijk binnendoor. Ilse en Peter rijden achter ons aan want zij hebben problemen met hun Ipad. En zonder MapsMe en Ipad kom je hier niet ver. En zeker op zo’n korte route is het leuk om samen te rijden. Grote kan koffie mee en op pad. We moeten dringend tanken en wij hebben geluk. Wij krijgen nog 80 liter en dan is alles op. Blijkbaar hebben een aantal mensen moeite om later ook nog brandstof te krijgen. En J Lees meer...

Dagboek 14 oktober van Hamadan naar Teheran 500 km

We gaan met taxi’s naar een restaurantje en dit is wederom in een kelder. Geen idee waarom maar tot nu toe eten we altijd in de kelder. Ook hier staat de tl verlichting weer vol aan maar het eten is prima en Patrick krijgt een paar hele originele cadeautjes voor z’n verjaardag 😉 We besluiten met het grootste gedeelte van de groep terug naar het hotel te lopen want een beetje beweging kan geen kwaad na al dat zitten. Je voelt je hier overal compleet veilig en regelmatig worden we nageroepen Lees meer...

Dagboek 15 oktober Teheran

De groep vertrekt om half 9 met een minibus naar een aantal bezienswaardigheden . Wij gaan liever op eigen gelegenheid en regelen een taxi die de hele dag bij ons blijft. Het is alleen al heerlijk om hier rond gereden te worden zodat je echt de tijd hebt om te kijken i.p.v. op te letten op het verkeer. (er rijden 4.000.000 auto’s namelijk in deze stad ) We gaan eerst naar het paleis van de vroegere Sjah, het Niavaran Palace. Dit is nog helemaal ingericht zoals het vroeger was. Je kunt de woo Lees meer...

Dagboek 16 oktober van Teheran naar Isfahan 450 km

We vertrekken om 8 uur uit deze miljoenenstad. Op zich komen we er met de waypoints redelijk snel uit maar we missen de afslag naar de graftombe van Khomeini We zien het niet zo zitten om weer terug te rijden en laten het maar voor wat er is. Later horen we dat het ook behoorlijk tegen was gevallen. De weg is prima en gemakkelijk vandaag. Alles tolweg en we passeren denk ik 5 tolhuisjes en we mogen als buitenlander weer nergens betalen. Alleen maar vragen wat we doen en bedanken dat we Iran be Lees meer...

Dagboek 17 oktober van Isfahan naar Yazd 320 km

Het is vandaag maar 300 kilometer naar Yazd maar er zijn wel verschillende mogelijkheden, vooral off road. Dat zien wij en velen met ons wel zitten. Wij rijden weer met Erwin en Sandra (www.landcruisermaniac.com ) en Peter en Ilse ( jipblogdotcom.wordpress.com ) voor wie ook hun blog wil zien. We bekijken eerst 2 mooie oude bruggen die hier vlak bij het hotel liggen. Het is vandaag vrij fris en zwaar bewolkt dus de foto’s zijn niet helemaal geweldig. Dan gaan we een route binnendoor en Patrick Lees meer...

Dagboek 18 en 19 oktober van Yazd via Shiraz naar Bandar Abbas 1050 km

Als we gisteravond in het hotel zijn zien we Wouter gebogen staan over de motor van de Defender van Joe. Er blijkt iets met zijn turbo te zijn en wat het precies was weet ik niet maar wel begrijp ik dat het aan het improvisatietalent van Wouter te danken is dat Joe en Martin hun weg vandaag toch kunnen vervolgen. Toch een prettig idee dat er deze keer iemand mee is die onderweg wat kan sleutelen! www.desert-foxx.com Het is hier enorm druk Lees meer...

Dagboek 20-22 oktober van Bandar Abbas via Dubai naar Mussanah

De mannen vertrekken om half 8 uit het hotel en wij hebben een tasje gepakt voor 1 nacht in de hoop dat we echt kunnen vliegen vandaag. Het mannetje van het reisbureau heeft goed nieuws voor ons om 9 uur. We kunnen mee, maar wel pas met de vlucht van 7 uur. We lunchen nog met Martin en gaan dan om 2 uur naar de ferry. Het voelt altijd een beetje apart in zo’n haven. Veel drukte en je bent extra alert op je spullen. We worden dan met een golfkarretje naar de ‘terminal’ gebracht en voor een Lees meer...

Dagboek 23 oktober

We hebben nog een heel gezellig diner gisteravond en ook Martin en Joe komen met Wouter en Sigi om half 9 in het hotel aan. De Defender van Joe is weer gemaakt. De Nederlandse manager van het hotel komt ons bubbels brengen en vindt het erg leuk dat we zijn hotel bezoeken. Hij regelt ook dat we wat biertjes en wijn mee kunnen nemen want dat is ook hier buiten de hotels lastig te koop. Vandaag rijden we tot Nizwa allemaal hetzelfde stuk over een geweldige off road weg die op sommige plaatsen giga Lees meer...

Dagboek 24 oktober

Om 6 uur staan we al onder de douche en vlak naast ons tentje liggen een paar kamelen te slapen. Echt schattig om te zien. Nespresso komt tevoorschijn en ook om te ontbijten moet er nog wat noodrantsoen aan te pas komen. De Nederlandse vrouw van gisteravond komt zich opnieuw bij ons beklagen en vindt ons “expeditie eikels “. Wouter heeft een gids geregeld die vandaag met ons mee gaat en ons zover mogelijk door de woestijn laat rijden. Evert besluit toch de asfaltweg te nemen, hij vindt h Lees meer...

Dagboek 25 oktober van Duqm naar Salalah 620 km

Gistermiddag zit ik op de super asfaltweg mijn dagboekje te typen als Patrick opeens vraagt : El, hoe ver is het nog naar het volgende tankstation? We hebben blijkbaar nogal flink doorgereden en daardoor is de brandstofmeter wel erg snel gezakt. In de navi zie ik dat het nog 60 km is. En we staan nu op reserve…Airco uit, terug naar 90 km per uur en maar hopen dat we het halen. Het zal toch niet waar zijn dat je 260 liter brandstof mee kunt nemen en dan toch zonder komt te staan? Als we nog 7 k Lees meer...