11 september van LGIR naar HEGN en HESN

Vandaag komt dan het pilotenpak tevoorschijn want het is de dag van de ‘grote’ oversteek en dat voelt toch wel heel speciaal. James en ik vertrekken om kwart voor 7 uit het hotel en tanken en alles verloopt weer soepel. Natuurlijk wel even wennen en afwachten met een nieuwe ‘collega’ naast me maar al snel merk ik dat James erg relaxed is en we zijn vlot onderweg. De take off is wel heel zwaar. Echt een kop op de tanks in de vleugels en ook Fokkie zit naar mijn idee net té vol. Maar ja we hebben wel een vlucht van 5 uur te gaan dus we hebben het nodig . Gelukkig is de baan lang maar het is wel al warm en de klim gaat langzamer dan normaal. Eerste stukje naar het oosten en dan krijgen we al snel een klaring om koers zuid te zetten. Op 9500 ft gaan we dan het water over en het is verrassend rustig weer. Lekker wat wind in de rug en dat is best lekker. Het is natuurlijk schijnveiligheid maar op een of ander manier voelt het boven land toch net iets comfortabeler vind ik. Dus alles wat helpt om wat sneller die plas over te zijn is meegenomen. Maar met een groundspeed van 160 knopen zien we toch vrij snel Egypte verschijnen. Onvoorstelbaar hoe anders het hier meteen is. Zicht slecht, alles zand/stof in de lucht maar we zitten constant in gecontroleerd gebied en hier is ook nog prima radar. Eigenlijk vliegen we alles volgens IFR routes ( het werkt super met de routes die Kevin in de Garmin heeft gezet ) en hoe raar het ook klinkt: dit vliegt gemakkelijker dan van Seppe naar Maastricht, echt waar. Je meldt je aan en wordt wanneer je hun gebied verlaat weer overgezet naar de volgende frequentie en met zo weinig verkeer en vliegvelden in de buurt is er weinig te beleven eigenlijk 🙂
Het is hier één grote zandbak en zicht is er vooral naast en onder je. Als we dan in de buurt van Hurghada komen is het wel bijzonder mooi. Prachtige kleur water en al die resorts die hier zó mooi liggen. Maar waarschijnlijk wel voornamelijk leeg zijn want we komen aan op een compleet verlaten vliegveld. Handler staat klaar en tanken wordt uit drums gedaan. Dan naar binnen, paspoorten stempelen en tot 3 keer toe op verschillende plaatsen door de security. Zelfs onze koffers moeten mee daar naar toe en daarna komt er nog iemand D-EWUP van binnen inspecteren. Valt allemaal best mee en al snel zijn we weer onderweg naar Aswan. Het is dan al snel erg warm en boven land merk je dit ook goed. Onstabiel weer en veel thermiek. Dan zie je opeens de Nijl onder je en dat is toch wel écht mooi. Tijdens de landing in Aswan is het 46 graden en ook hier is het heel stil. Egypte krijgt natuurlijk nog maar weinig toeristen. Inmiddels is het dan half 5 en na een half uurtje rijden komen we aan bij Old Catharact hotel. In dit hotel ben ik met Patrick geweest tijdens onze Afrika reis en toen ik wist dat we in Aswan gingen overnachten wilde ik persé hier slapen. Het is gelukkig nog net zo mooi als in mijn herinnering en ik word zelfs bij ontvangst aangesproken met Captain Elizabeth . Haha, veel gekker moet niet worden !
Vroeg eten want de lunch is er natuurlijk bij ingeschoten. Mooie verhalen van James over zijn lange carrière en hoe grappig dat ik eerst Kevin naast me had die mijn zoon had kunnen zijn en nu James die de leeftijd van mijn vader heeft.
Ik vind het wel heel speciaal om nu inmiddels echt in Afrika te zijn met Wuppie en realiseer me vooral vandaag weer hoe bijzonder dat het is dat ik deze reis maak. Wat een indrukken allemaal maar wat vind ik het geweldig om dit te kunnen doen.
Ruim 7 uur echte vliegtijd vandaag en morgen om 6 uur weer aan het ontbijt. We moeten namelijk voor 8 uur vertrekken want morgen militaire oefeningen hier. Morgen op naar Khartoum !

2 Comments

Pa en ma

september 12th, 2017

Ook wij vonden het wel een “zware”dag Ellly,vliegen over zee ,moeten we toch aan wennen?Maar we weten dat jullie ervaren piloten zijn ….weer prachtig om dit te lezen en mee te beleven .

Goede reis en veel plezier ?

Ruud Valentijn

september 12th, 2017

Elly, wat een leuk verhaal. Leest een beetje als een spannend boek.
In jouw verhaal over vliegen over water herken ik ineens waarom ook de normale burgerluchtvaart zoveel mogelijk over land vliegt. Heel veel succes met het vervolg van de reis and many happy landings.
Hartelijke groet Ruud en Carla ook aan Patrick.
Verleden jaar omstreeks deze tijd hebben we elkaar ontmoet in Javea bij Peet en Ilse.