Dagboek 18 en 19 oktober van Yazd via Shiraz naar Bandar Abbas 1050 km

Als we gisteravond in het hotel zijn zien we Wouter gebogen staan over de motor van de Defender van Joe. Er blijkt iets met zijn turbo te zijn en wat het precies was weet ik niet maar wel begrijp ik dat het aan het improvisatietalent van Wouter te danken is dat Joe en Martin hun weg vandaag toch kunnen vervolgen. Toch een prettig idee dat er deze keer iemand mee is die onderweg wat kan sleutelen! www.desert-foxx.com Het is hier enorm druk met bussen en het hotel zit dan ook afgeladen vol met toeristen. In dit gedeelte van Iran zijn de mensen minder vriendelijk maar misschien komt dat juist wel door de hoeveelheid toeristen. Alhoewel, als we weer op pad zijn worden we door de meeste mensen weer vrolijk nagezwaaid. Op tijd stoppen voor koffie en dan 50 km voor Shiraz is Persepolis. Onze gids wacht ons hier op en kan eindelijk een rondleiding geven. Hij begrijpt nog steeds niet wat wij hier doen, hij wil bij iedere bezienswaardigheid uren stoppen en vertellen en wij willen het liefst zo snel mogelijk door. Ook hier duurt mij de rondleiding veel te lang en na wat foto’s ga ik lekker terug naar het beginpunt. De één na de ander haakt af. Maar goed, wel mooi om te zien en het trekt enorm veel mensen naar Iran. We slapen in Shiraz in het Grand hotel en groot is het zeker. Ziet er prima uit en we eten Italiaans op de bovenste verdieping. Lekker denken we na al die Kebab. Er speelt een soort orgeltje en er zingt een type Martin Morero met glimmend groen overhemd die heel blij is met zichzelf en z’n zangtalent. Wij vinden het allemaal wat minder en het eten komt nogal verdeeld over de avond op tafel. Maar ja, we lachen er maar om. De volgende morgen om half 8 ontbijt want vandaag wacht Bandar-Abbas. Dit is onze laatste plaats in Iran en hier vandaan vertrekt morgen onze ferry naar Dubai. Als we stoppen voor koffie ontdekt Patrick dat ze zijn mistlampen er af geknipt hebben vannacht! Balen, maar gelukkig is dit het en hebben geen raam ingeslagen of meer schade aangericht. Afplakken en thuis nieuwe er op. Dit zou volgens mij in het westen van Iran niet zijn gebeurd. Nog maar eens voltanken bij Khonj tegen 14 cent de liter en dan braaf aan de snelheid houden. JW die vanochtend vroeg al is vertrokken met onze carnetten en paspoorten om de tickets voor de ferry te regelen is aangehouden voor te hard rijden en dat leverde nog al wat vertraging op. Inmiddels rijden we nog maar op 500 meter hoogte en loopt daarmee de temperatuur op tot 36 graden. Het wordt hier ook steeds kaler behalve daar waar een rivier loopt en dan plots weer heel veel palmbomen staan. Iran was ontzettend de moeite waard en we zijn allemaal blij dat we het hebben gezien. Maar we vinden het allemaal mooi geweest nu en verlangen er naar de hoofddoek af te doen, luchtige kleding te dragen en een lekker drankje. Ook wij worden dan nog aangehouden door de politie omdat we te hard gereden zouden hebben. Eerst doet hij nogal nors maar dan vraag hij waar we vandaan komen. Bij het woord Nederland verandert zijn houding. “ Ahh, Dennis Bergkamp, Robin van Persie” zegt hij en het ijs is gebroken. We mogen verder zonder bekeuring… Het laatste stuk rijden we in het donker en ook hier hebben ze, net zoals in de meeste Afrikaanse landen een hekel aan verlichting aan te doen. Levensgevaarlijk, maar zij vinden blijkbaar van niet. Wij hebben altijd de verlichting aan, ook overdag en hier in Iran haten ze dat. Er wordt zeker 200 keer per dag naar ons gelicht om ons daarvoor te waarschuwen. Dan zie ik op de Ipad vlakbij Bandar Abbas dat er een internationale luchthaven is. Hé, zou het niet heerlijk zijn als we kunnen vliegen morgen naar Dubai in plaats van die ferry? Alleen de auto eigenaren moeten maar bij de overtocht aanwezig zijn. Zij moeten morgen de hele dag al in de haven zijn met de auto om de nodige stempels te krijgen en zo. Dan om 7 uur melden in de haven en 9 uur vaart de boot tot dinsdagochtend 9 uur.Ilse en Sandra zien het ook meteen zitten om te gaan vliegen en we gaan gelijk informeren in het hotel of dit mogelijk is. Waarschijnlijk gaat het lukken om morgen eerst naar het Qeshm eiland te varen hier voor de kust ( 1 uurtje ) en dan te vliegen naar Dubai ( half uurtje ) Dat zou super zijn, dan zijn we maandagavond al in Dubai. Vandaag geen foto’s, te slecht internet. Morgen meer nieuws, hopelijk dan vanuit Dubai