Dagboek 22-24 augustus van Vancouver via Bamfield terug naar Vancouver 400 km

De laatste 80 km naar Bamfield zijn dan ook nog onverwacht over een gravel weg met flink wat wasbord. Niet veel verkeer meer hier en het voelt alsof je weer naar het einde van de wereld rijdt. Nu kun je ook weinig meer naar het westen dan dit plaatsje. Hierna is het heel lang oceaan. De weg is heel leuk om te rijden om soms het prachtig zicht op een meertje. Je steekt hier eigenlijk vanaf Port Alberni het eiland middendoor. Verder zijn er hier nergens wegen. Seabeamlodge ligt helemaal achter op het eiland, verder kun je echt niet en als we Seaton niet tegen waren gekomen waren we nooit tot hier gereden. Op het laatste is het ook erg smal en steil maar Patrick parkeert de MAN weer perfect op het terrein van de lodge. Er zit een groepje mannen aan tafel hun eten kaar te maken en vis te grillen op de bbq. We worden erg vriendelijk ontvangen en in de lodge weten ze al van onze eventuele komst. Seaton en Brad hebben samen deze lodge die maar 4 maanden per jaar open is. Langer is het seizoen hier simpelweg niet. Ze hebben ongeveer 45 plaatsen om te slapen maar heel basic. Stapelbedden enz. Maar wat een sfeertje, echt geweldig. We kunnen morgen om 6 uur met de boot mee en proberen zalm te vangen. We drinken een biertje en kletsen wat met iedereen en we zijn nu al blij dat we hier naar toe zijn gekomen en niet naar de drukte bij Victoria. Volgende morgen dus vroeg op, boot in en het zit potdicht van de mist. Radar aan en onder de kust blijven en binnen een half uur heeft Patrick al beet en haalt een prachtig chinook king zalm binnen. Ook ik heb vlak daarna beet en heb de vis zelfs naast de boot zien springen als ik hem toch nog verspeel. En even later nog eens. Maar onze maaltijd voor vanavond is gegarandeerd. Het zoontje van Brat heeft op de boot geslapen vannacht en als hij wakker wordt zijn wij al onderweg. Geweldig om te zien hoe handig dit mannetje van 9 jaar al met dit vissen is. Rond 10 uur komen we weer terug en begin van de middag trekt de mist op en gaan we zelf met een bootje op pad. We hebben weer een paar keer beet maar verliezen de zalm steeds. Je mag hier niet met weerhaakjes vissen om de zalm een eerlijke kans te geven. Nou die krijgt hij dan ook. We varen door de haven van Bamfield waar wel een stuk of 25 lodges liggen, allemaal met hun eigen aanlegsteiger en bootjes. Heel erg mooi om te zien en voor wie van vissen houdt is dit een echt paradijs. Wat een idyllisch plaatsje is dit. Het is vanwege de steeds weer terugkomende mist wel erg fris op het water. Rond 5 uur zijn we terug en nemen afscheid van iedereen. Op aanraden van Brad gaan we naar een camping 5 km terug en daar staan we vlak aan het strand. Hier gaat de bbq aan en gaat de zalm op de plaat. Wij houden allebei eigenlijk niet van gegrilde zalm maar deze smaakt zo goed! We eten de helft van de vis op( ik denk 1,5 kilo ), de andere helft ligt in de diepvries en mag er straks uit om morgen sashimi van te snijden. Blijkbaar moet dit om eventuele bacteriën dood te maken. Wat een geweldig leuke dag was dit. Raampje open in de slaapkamer en dan de zee horen, dit is het toch wel hoor! De volgende morgen weer terug over de gravelweg en halverwege zien we ook nog een zwarte beer! Wat we hebben gehoord hier is dat over ongeveer 6 weken de zalm de rivier op zwemt en dat dan de beren ze daar op staan te wachten. Dit is ook hier op Vancouver Island blijkbaar volop het geval. Dus wie dat een keer wil zien, eind september, begin oktober begint dat. We zijn dan rond 3 uur bij de ferry en daar is het natuurlijk spitsuur op zondag. Het duurt dan nog 3 uur voor we aan de beurt zijn maar gelukkig is het maar 15 km naar onze camping in Vancouver. Inmiddels hebben we gereserveerd bij een steakhouse ( Hy’s ) en zijn we precies om 9 uur daar. ( Maar eerst een stukje sashimi gesneden voordat we weg gaan, woww wat is dit lekker )Lekker eten en dan morgen beginnen met de MAN klaar te maken om te overwinteren. Wat een heerlijk gebied, we kunnen ons helemaal voorstellen dat mensen spontaan verliefd worden op dit gedeelte van Canada.

3 Comments

Nick

augustus 25th, 2014

Heb weer genoten van jullie avontuurlijke reis. Leuke verslagen en foto’s . Geweldig zeg. Grtjs en tot spoedig weerzien.

Your Name

augustus 26th, 2014

Het waren weer fantastische verhalen en foto’s !!!
We wensen jullie een goeie terugreis.

Seaton Taylor

augustus 27th, 2014

Thank you for the facebook post. It was a treat to have you as Guests. You are both very easy to talk to and down to earth people. Safe travels and we will follow your adventures on losttracks.org. anytime you like please come back and visit you are always welcome. Seaton and Brad at the Seabeam.